Myynnin ammattitutkinto

Myynnin ammattitutkinto on tarkoitettu myynnin ja asiakaspalvelun parissa toimivalle, joka haluaa kehittää osaamistaan myynnin saralla. Koulutukseen voi osallistua yrittäjä tai työntekijä.

Myynnin ammattitutkinnon tavoitteena on antaa tutkinnon suorittajalle valmiudet ymmärtää liiketoimintaa sekä myyntiä kokonaisvaltaisesti osana organisaatiota. Opintojen kärkenä on tulkita asiakkaiden tarpeet sekä edustaa työnantajayrityksen brändiä ja palveluperiaatteita. Myynnin ammattitutkintoon liittyy myös vahvasti myyntipersoonan ja oikeanlaisen asenteen kehitys sekä erilaisten myyntitekniikoiden hyödyntäminen. Oman tuloksellisen myynnin kehitys ja seuranta ovat myös tärkeitä osia tutkinnossa.

Tutkinto on jaettu tutkinnon osiin, jotka ovat myyntiin valmistautuminen, myynnin toteuttaminen sekä valinnaiset tutkinnon osat.

Myyntiin valmistautuminen

  • Toimintaympäristö ja liikeidea
  • Tuotetuntemus ja toimitusprosessin hallinta
  • Kannattavuus ja myynnin seuranta
  • Työyhteisötaidot ja perehdyttäminen
  • Työympäristö ja turvallisuus
  • Kuluttajalainsäädäntö

Myynnin toteuttaminen

  • Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoitaminen
  • Vuorovaikutus ja viestintä
  • Oman myyntityön seuranta
  • Tiedonhaku ja informaation tuottaminen

Valinnaiset tutkinnon osat, joista valitaan yksi

  • Tuoteryhmän hoitaminen
  • Markkinointitoimenpiteiden toteuttaminen
  • Työssä oppimisen ohjaaminen
  • Kauppiasyrittäjätoiminnan käynnistäminen
  • Tutkinnon osa toisesta perus-, ammatti- tai erikoisammattitutkinnosta