Myynti- ja asiakaspalveluprosessin kehittäminen

Myynti- ja asiakaspalvelu ovat yrityksen toiminnan kannalta elintärkeitä toimintoja, joiden onnistuminen vaikuttaa koko liiketoimintaan. Hyväkin myynti- ja asiakaspalvelutiimi voivat tuottaa vain keskinkertaisia tai huonoa tuloksia, jos prosessit ovat suunniteltu aikaa tuhlaaviksi ja niissä virheiden mahdollisuudet ovat tavallista korkeammat. Perinteisesti prosesseissa kehitystä vaativia osa-alueita ovat mm. reagointinopeus asiakkaan yhteydenottoihin, tilausten ripeä eteenpäin saaminen, myynnin lupausten ja lopputuotteen tai –palvelun eritasoisuus tai vaikkapa digitaalisten myynti- ja asiakaspalveluvälineiden toimintakatkokset.

Koska kaikki kauppa on aina H2H- (=human to human) ihmiseltä ihmiselle, täytyy prosesseissa ottaa huomioon ihmisten luontaispiirteet sekä myös inhimilliset virheet. Myyntiprosesseissa korostuu esim. potentiaalisen asiakkaan kypsyttävät toimet, joilla asiakasta ohjataan kohti myyntiä. Kun uudesta asiakkaasta saadaan toivottavasti pysyvä kanta-asiakas, on asiakaspalvelun harteilla vastata luotettavasta ja molempia hyödyntävästä yhteistyösuhteesta. Uuden asiakkaan hankkiminen on moninkertaisesti kalliimpaa kuin vanhan säilyttäminen.

Kysy lisää myynnin ja asiakaspalvelun kehittämisen ratkaisuista