Lean Management palvelualalla

Lean-johtaminen on tapa johtaa organisaatiota konseptilla, jossa pyritään jatkuvaan kehitykseen. Näkökulma on pitkäaikainen kehitysprosessi, joka saavutetaan toteuttamalla pieniä uudistusaskelia kohti korkeampaa tehokkuutta ja laatua. Lean-ajattelutavassa pyritään minimoimaan hukattu aika, vaiva ja raha tunnistamalla eri prosessien askeleet ja muokkaamalla tai poistamalla ne kohdat, jotka eivät tuota lisäarvoa. Tuotantoympäristöstä alkunsa saanut ajattelumalli soveltuu mainiosti myös ei-tuotannollisiin prosesseihin. Prosessit yksinään eivät tuota mitään, jos työyhteisön jäsenet eivät toteuta niitä suunnitellusti.

Lean-mallissa voidaan testata hieman keskeneräisiäkin palvelumalleja, jotta niistä saadaan palautetta välittömästi ennen lisäresurssien ohjaamista. Prosessin osat, toimintamallit tai tavarat, jotka eivät tuota lisäarvoa poistetaan yhtälöstä. Esim. toisiaan tukevat toiminnot pyritään sijoittamaan lähekkäin, jotta yhteistyö olisi mahdollisimman tehokasta.