— Referenssi

Elematic kehitti johtamista hyvin tuloksin

Elematic on maailman johtava betonielementtiteknologian valmistaja. Yli 65 vuoden kokemuksella yritys suunnittelee, valmistaa ja toimittaa huippuluokan koneita, laitteita ja automaatioratkaisuja betonielementtiteollisuudelle. Elematicin teknologia kattaa koko betonielementtien tuotantoprosessin suunnittelusta ja valmistuksesta toimitukseen ja asennukseen, auttaen asiakkaita lisäämään tuottavuutta, kestävyyttä ja kannattavuutta. Yrityksen asiakaskunta ulottuu yli 100 maahan, ja yrityksen pääkonttori ja yksi tuotantolaitoksista sijaitsee Akaan Toijalassa, ja lisäksi tuotantolaitoksia on Riihimäellä, Intian Alwarissa, sekä Kiinan Changzhoussa. Henkilöstöä Elematicilla on maailmanlaajuisesti noin 300 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2024 oli 50 miljoonaa.

 

Kehittämisen lähtökohtana uusi strategia

”Uusi strategiamme kohti kestävää kasvua julkaistiin 2024 ja sen yksi oleellinen osa on johtamisen kehittäminen. Henkilöstömme on avainasemassa strategian toteuttamisessa ja asiakkaiden ilahduttamisessa. Meillä oli selkeä tarve ja halu kehittää esihenkilöidemme johtamistaitoja ja siten vahvistaa kulttuuriamme”, kertoo Elematicin toimitusjohtaja Teppo Voutilainen.

”Meillä ei ole ollut johtamisvalmennuksia vähään aikaan, joten senkin suhteen tarve kehittämiseen oli iso. Koimme erityisesti, että esihenkilöille tarvittaisiin yhteinen toimintamalli johtamiseen. Vakuutuimme Educon osaamisesta ja heidän kauttansa saatavasta Blanchardin SLII®-johtamismallista”, jatkaa henkilöstöpäällikkö Maarit Jamrozinski.

”Keskeisinä tavoitteina Educon kanssa käynnistetylle kumppanuudelle olivat esihenkilöiden johtamisosaamisen kasvattaminen, johtamiskulttuurimme vahvistaminen, laadukkaan viestinnän luominen ja ihmisten innostaminen poikkeuksellisiin tuloksiin. Lopputuloksena tavoitellaan parempia liiketoiminnan tuloksia sekä tiimien ja tiimin vetäjien lisääntynyttä työtyytyväisyyttä”, toimitusjohtaja Voutilainen sanoo.

 

Keskittyminen käytännön lähijohtamiseen

Elematicille suunniteltiin ja toteutettiin noin 11 kuukauden mittainen johtamisvalmennus, johon valittiin mukaan kaikkein keskeisimmät ja tärkeimmät käytännön lähijohtamisen viitekehykset ja työkalut.

Valmennusohjelma sisälsi niin lähi- ja verkkovalmennusta, digitaalisia verkkokursseja ja ohjattua soveltamista sekä näitä tukevia itsearvioita ja palautekyselyjä. Oppimispolku rakennettiin Blanchard Exchange-oppimisportaaliin, josta valmennettujen oli helppo poimia erilaisia työkaluja ja oppaita sekä laajentaa oppimista mm. muutaman minuutin pikatehtävien avulla.

Oppimispolku sisälsi seuraavia pääteemoja ja työkaluja:

SLII® – opetti johtajille, kuinka he voivat auttaa ihmisiä menestymään tarjoamalla oikean määrän ohjausta ja tukea juuri oikeaan aikaan eli käyttämään tarvetta vastaavaa johtamistyyliä.

Luottamuksen rakentaminen – opetti ja antoi johtajille konkreettiset työkalut luottamuksen rakentamiseen ja menetetyn luottamuksen palauttamiseen.

Käytännön coaching™ – opetti johtajille käytännön lähijohtamiseen suunnitellun coaching-prosessin ja taidot sekä antoi työkalut, joiden avulla he pystyivät lisäämään tuottavuutta sekä luomaan luottavaisen ja itsenäisyyttä tukevan ilmapiirin.

Johtamistaitojen arviointi II (LAPII) – antoi tietoa johtamisen tehokkuudesta, johtamistyylien käytön joustavuudesta, vastaajien tyytyväisyydestä esihenkilön johtamistyyliin ja organisaatioon. Itsearvio ja työntekijöiden arvio tehtiin valmennusohjelman alussa ja lopussa.

Everything DiSC® – auttoi johtajia luomaan tuloksellisempaa vuorovaikusta niin henkilökohtaisella kuin organisaatiotasolla.

 

Valmennusohjelman vaikuttavuuden arvioiminen

Valmennusohjelman vaikuttavuuden arvioimiseksi luotiin mittausstrategia, jossa määriteltiin vaikuttavuuden mittauksen menetelmät ja mittauspisteet. Vaikuttavuuden arvioinnissa keskityttiin valmennusohjelmassa keskeisimmässä roolissa olleen SLII®-mallin vaikuttavuuden arviointiin.

SLII®-valmennuksen vaikuttavuutta arviointiin kahdessa eri vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa arvioitiin valmennettavien osaamisen ja sitoutumisen kehitystä tietyissä keskeisissä tiedoissa ja taidoissa, kuten esimerkiksi tavoitteiden asettamisessa. Tämä toteutettiin välittömästi SLII®-valmennuksen jälkeen.

Vaikuttavuuden arvioinnin seuraavassa vaiheessa keskityttiin käyttäytymisen muutokseen ja siitä johtuvaan suorituksen ja tulosten parannukseen. Tämä ajoittui 90 päivää SLII®-valmennuksen jälkeen ja arviointiin osallistuivat esihenkilöiden lisäksi myös työntekijät.

Osana vaikuttavuuden arviointia hyödynnettiin myös erillistä johtamistaitojen arviointia (LAPII). Kysely antoi tietoa valmennettavien johtamisen tehokkuudesta, johtamistyylien käytön joustavuudesta, henkilöstön tyytyväisyydestä oman esihenkilönsä johtamistyyliin ja organisaatioon. LAPII-Itsearvio ja työntekijöiden arvio tehtiin valmennusohjelman alussa ja lopussa. Elematicilla vaikuttavuuden arviointia jatketaan kvartaaleittain toteutettavilla esihenkilötyön arviointikyselyllä.

 

Merkittävät tulokset SLII®-johtamismallin avulla

90 päivää SLII®-valmennuksen jälkeen esihenkilöistä 87 % arvioi parantaneensa erikseen määriteltyjä johtamistaitoja ja 69 % työntekijöistä arvioi oman esihenkilönsä parantaneen näitä SLII®-valmennuksen jälkeen.

82 % esihenkilöistä arvioi 90 päivän jälkeen, että SLII®-valmennuksessa oppimiensa johtamistaitojen ja johtamiskäyttäytymisen soveltaminen on parantanut tiiminsä suorituskykyä. Suorituksen arvioitiin parantuneen keskimäärin 41 %. Työntekijöistä 70 % puolestaan arvioi oman suorituksensa parantuneen paremman lähijohtamisen ansiosta. Oman suorituksen arvioitiin parantuneen keskimäärin 33 %.

90 päivää SLII®-valmennuksen jälkeen esihenkilöistä 91 % koki, että valmennuksen jälkeen he ovat olleet sitoutuneempia ja motivoituneempia lähijohtajan rooliinsa, ja 73 % arvioi myös valmennusohjelman parantaneen sitoutumistaan yritykseen. Työntekijöistä 68 % koki, että he ovat olleet sitoutuneempia ja motivoituneempia paremman lähijohtamisen ansiosta ja 54 % koko paremman lähijohtamisen vahvistaneen sitoutumista työpaikkaansa.

”Ratkaisevaa oli saada kaikille esihenkilöille käyttöön sama viitekehys ja malli johtamiseen. SLII®-mallin avulla olemme saaneet sitoutettua henkilöstöä paremmin, kun pystymme tunnistamaan osaamistarpeet ja motivaation vaihtelun eri tehtävissä ja tavoitteissa. Olemme myös havainneet kommunikaation eri yksiköiden välillä parantuneen uuden lähijohtamisen ansiosta”, kertoo henkilöstöpäällikkö Maarit Jamrozinski.

 

Haluatko kuulla lisää SLII®-mallista?

SLII® esittelywebinaari antaa kattavan katsauksen tästä maailman käytetyimmästä johtamisvalmennuksesta, jossa opitaan soveltamaan johtamistyyliä tilanteen mukaan. Tule mukaan tutustumaan!

Ilmoittaudu webinaariin

 

Ota meihin yhteyttä

Meiltä erilaiset ratkaisut johtamisen kehittämiseen. Lähetä meille viestiä ja asiantuntijamme on sinuun yhteydessä.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Untitled