— Itsensä johtaminen, SLII®-valmennus

Maksimoi SLII®:n vaikutus

Johtamista ei tehdä ihmisille, vaan ihmisten kanssa.

Näin Ken Blanchard on todennut. Nykypäivän hyvä johtaminen on yhteistyötä, ja sen onnistuminen ei ole vain nimellisessä johtajan tai esihenkilön roolissa olevan vastuulla, vaan myös työntekijän. Työntekijällä on oma vastuu siitä, että hän saa sellaista ohjausta tai tukea kuin kussakin tilanteessa tarvitsee. Tuskin kukaan meistä esihenkilöistä on ajatusten lukija, eikä sinun ei kannata luottaa ylivoimaisesti käytetyimpään johtamis- ja vuorovaikustustaitoon – telepatiaan.

Vaikka SLII® antaakin sinulle varsin toimivan viitekehyksen ja työkalut johtaa mahdollisimman oikein, parhaiten se toimii silloin kuin molemmat osapuolet tuntevat mallin ja voitte käyttää yhteistä johtamisen kieltä. Mieti nyt sitä, jos työntekijäsi pystyy kertomaan sinulle kahdessa sekunnissa, missä osaamiseen ja sitoutumiseen perustuvassa kehitysvaiheessa hän on kyseisessä asiassa ja millaista johtamista hän siinä tarvitsee. Silloin sinun on vaikea johtaa huonosti tai väärin.

Tyypillisesti organisaation valmentavat vain johtajia ja esihenkilöitä johtamaan. Mitäpä jos näiden lisäksi valmennettaisiin myös oman työnsä ja itsensä johtajia? Tutkimukset osoittavat, että organisaatioiden tärkein yksittäinen menestystekijä on työntekijöiden proaktiivinen toiminta. Tätä voidaan kehittää tehokkaimmin johtamalla paremmin itseä ja muita muodollisesta roolista riippumatta.

 

SLII®-mallin opettaminen työntekijöille

SLII®-valmennuksessa johtaja saa työkaluja opettaa SLII®-malli työntekijöilleen. Teknisesti tämä onnistuukin mainiosti mutta saattaa olla monelle myös vaikeaa. Käytännössä suurin osa työntekijöistä oppii mallin ja sen idean pikkuhiljaa samalla kun mallia hyödynnetään käytännössä. Tällöinkin SLII®-mallin hyödyt ja tulokset ovat kiistattomat mutta valmentamalla myös työntekijät hyödyntämään SLII®-mallia omasta näkökulmastaan päästään hyödyissä ja tuloksissa aivan uudelle tasolle – ja ennen kaikkea huomattavasti nopeammin.

Olemme havainneet, että valmentamalla myös työntekijät käyttämään SLII®-mallia vaikutukset näkyvät erityisesti näissä asioissa:

  • Syntyy yhteinen kieli luontevasti keskustella kehittymisestä ja suorituskyvystä
  • 1+1-keskustelujen laatua paranee ja myös määrää lisääntyy työntekijöiden aloitteesta
  • Esihenkilön ja työntekijän välinen luottamus paranee ja avoimuus lisääntyy
  • Siirtyminen kehitysvaiheeseen K4 nopeutuu merkittävästi
  • Tavoitteet saavutetaan paremmin ja nopeammin
  • Yleisesti suorituskyky ja tuottavuus kasvavat

Merkittäviä asioita, ottaen huomioon sen, että pelkästään esihenkilöiden valmentaminen SLII®-mallin hyödyntämiseen parantaa selvästi näitä kaikkia ja lähes mihin tahansa lähtötilanteeseen verrattuna. Valmentamalla myös työntekijät SLII®-malliin saavutetaan vielä merkittävämpiä tuloksia, ja mikä tärkeintä, nopeammin.

 

Yhteiset itsensä ja muiden johtamisen taidot

SLII®-valmennuksessa esihenkilöille opetetaan kolme keskeistä SLII-johtajan taitoa:

  • Tavoitteen asettaminen. Sopiminen, mitä työntekijän on tarkoitus tehdä tai saavuttaa ja milloin.
  • Diagnosointi. Työntekijän osaamisen ja sitoutumisen arvioiminen yhteistyössä tiettyyn tavoitteeseen tai tehtävään.
  • Mätsäys. Sellaisen johtamistyylin joustava valinta ja käyttäminen, jota työntekijä tarvitsee kussakin tilanteessa.

Mitäpä jos myös työntekijät hallitsisivat nämä taidot?

Otetaan esimerkki. Olen työntekijäroolissa ja koen, että tavoitteeni on epäselvä. Ei haittaa, sillä minulla on osaaminen keskustella tavoitteen selkeyttämisestä esihenkilöni kanssa. Osaan myös tarvittaessa itse selkeyttää ja muotoilla se uudelleen esimerkiksi hyödyntämällä SMART-tavoitemallia. Olen lisäksi omaksunut itsensä johtajan ajattelutavan ja ymmärrän, että minulla on oma vastuuni siitä, että tavoitteeni ovat selkeät ja toimivat.

Mieti, millainen ero tällä on verrattuna siihen, että tämä olisi vain esihenkilön vastuulla, joka ei edes tietäisi, että tavoite on tekijälleen epäselvä.

 

Johtamisen vastuun jakaminen työntekijälle

SLII®-malli on yhteistyön malli johtamiseen. Siinä esihenkilöllä on oma vastuu johtamisesta ja työntekijällä omansa. Tämän johtamisvastuun eli yhteistyön onnistumisen kannalta on oleellista, että työntekijä omaksuu tarvittavien taitojen lisäksi myös itsensä johtajan ajattelutavan.

Ajattelutapa muodostuu kolmesta tekijästä:

  • Oppimista ja kehittymistä rajoittavien uskomusten tunnistamisesta ja niiden muuttamisesta
  • Omaan työhön liittyvien vallan lähteiden oivaltamisesta ja niiden aktivoimisesta auttamaan itseään ja muita saavuttamaan tavoitteensa
  • Tunnistamaan proaktiivisuuteen liittyvät hyödyt, pyytämään tarvitsemaansa ohjausta ja tukea (johtamista) sekä oivaltamaan, mitä proaktiivisuus tarkoittaa kunkin itsensä johtajan taidon osalta.

Oikean ajatteluvan ja ymmärryksen syntymisellä on merkittävä vaikutus. Kun ihmiset ottavat enemmän vastuuta omista tarpeistaan ja omasta käyttäytymisestään organisaatio saavuttaa tavoitteensa paremmin ja nopeammin.

SLII®-johtajan taitojen ja itsensä johtajan ajattelutavan valmentaminen työntekijöille kannattaa. Näin saat valjastettua käyttöösi kaiken SLII®-mallin potentiaalin.

Haluatko sinäkin valmentaa työntekijäsi hyödyntämään optimaalisesti SLII®-mallia?

Lue, miten 2M-IT valmensi satoja työntekijöitään hyödyntämään SLII®-mallia.

 

Janne Annunen

Kirjoittaja on Educo Valmennustalon toimitusjohtaja ja yrittäjä sekä Blanchard® Global Partner. Janne toimii myös suositun johtamisen podcastin Hyvä Paha johtaminen isäntänä.