2M-IT on vuodesta 2019 alkaen valmentanut kaikkien tasojen esihenkilöt hyödyntämään lähijohtamisessa Blanchardin SLII®-mallia. Mallin käyttöä haluttiin myös laajentaa työntekijöille itsensä johtamisen näkökulmasta.
”Tavoitteena oli tukea SLII®-mallin käyttöä lähijohtamisessa. Halusimme kehittää myös itsensä johtamista sekä ymmärrystä siitä, että asiantuntijankin tulee ymmärtää pyytää kulloisenkin tarpeen mukaista johtamista esihenkilöltään. Lisäksi halusimme kasvattaa osaamista tuloksellisessa tavoiteasetannassa”, sanoo 2M-IT henkilöstöjohtaja Sari Rasi.
Valmennukseksi valittiin Blanchardin itsensä johtamisen (Self Leadership) valmennusohjelma, koska se on suunniteltu näitä tavoitteita varten. Valmennus perustuu maailman laajimmin valmennettuun SLII® johtamismalliin ja viimeisimpään tutkimukseen yksilön proaktiivisen toiminnan kannalta tärkeimmistä taidoista. Siinä yhdistyvät itsensä johtajan ajattelutapa ja SLII-johtajan taidot.
Koska valmennus piti pystyä helposti ja kustannustehokkaasti skaalaamaan sadoille ihmisille, useista vaihtoehdoista valittiin toteuttamistavaksi itseopiskeltavan verkkokurssin ja valmentajien vetämien oppimiskeskusteluiden yhdistelmä.
”Toimimme maantieteellisesti laajasti useilla eri paikkakunnilla, joten lähivalmennus on aina haasteellista toteuttaa. Lisäksi digitaalisilla oppimispoluilla asiantuntijoilla on parempi mahdollisuus aikatauluttaa osa valmennuksesta omien tarpeidensa mukaisesti”, perustelee valintaa henkilöstöjohtaja Sari Rasi.
Käytännössä verkkokurssi toteutettiin Blanchard Exchange-oppimisalustalla 4 tai 8 viikon mittaisina ryhmäkohtaisina oppimispolkuina. Ryhmien koot olivat noin 50 osallistujaa. Oppimispolku muodostui seitsemästä teemoitetusta moduulista, jotka toteutettiin joko viikon tai kahden viikon sykleissä. Moduulien kestot vaihtelivat noin 10–35 minuutin välillä ja kokonaisaika oli noin 2,5–3 tuntia. Tämän lisäksi oppimispolku sisälsi neljä valmentajan vetämää 30 minuutin verkkotapaamista.
Moduulit oli rakennettu hyödyntäen mikro-oppimista ja monimuotoisia menetelmiä toimivan ja innostavan oppimiskokemuksen luomiseksi. Ne sisälsivät lyhyitä videoita, interaktiivisista harjoituksia, esimerkkitilanteita, itsearviointeja sekä käytännön soveltamista auttavia ladattavia oppaita ja työkaluja, kuten mobiilisovelluksen oman johtamistarpeen diagnosointiin.
”Formaatti soveltui meille erittäin hyvin ja sai hyvää palautetta. Valmentajan vetämät oppimiskeskustelut olivat tärkeä elementti kokonaisuudessa ja varmistavat sitä, että oppimispolku toteutuu eikä unohdu muiden arjen kiireiden alle”, sanoo Sari Rasi.
SLII-mallin ja itsensä johtamisen näkökulmista keskeisten taitojen kehittyminen on ollut merkittävää. Tavoitteiden asettamisen taito oli ennen valmennusta vahva tai erittäin vahva 23 %:lla osallistujista ja heti valmennuksen jälkeen 52 %:lla. Diagnosoinnin eli osaamiseen ja sitoutumiseen perustuvan tavoite- tai tehtäväkohtaisen kehitysvaiheen määrittelyn taito oli vahva tai erittäin vahva ennen valmennusta 22 %:lla osallistujista ja valmennuksen jälkeen 58 %:lla. Mätsäyksen eli tavoitteiden saavuttamiseen tarvitsemansa ohjauksen ja tuen osasi vahvasti tai erittäin vahvasti ennen valmennusta määrittää 26 % ja valmennuksen jälkeen 61 % osallistujista.
Osallistujista 76 % uskoi, että verkkokurssilla oppimat asiat auttavat heitä parantamaan suorituskykyä työssään. ”Valmennus on hyvin tukenut SLII-mallin käyttöä lähijohtamisessa ja lisännyt ymmärrystä siitä, että lähijohtaminen on vuorovaikutteista ja vaatii panostusta sekä esihenkilöltä että tiimiläiseltä itseltään”, sanoo 2M-IT:n henkilöstöjohtaja Sari Rasi.
2M-IT tuottaa sosiaali- ja terveydenhuollon ICT-ratkaisuja ja niiden tukea hyvinvointialueilla. Yritys palvelee kaikkiaan 17 hyvinvointialueella 100 000 sote-ammattilaista noin 930 asiantuntijan voimin.