— Referenssi

2M-IT nosti lähijohtamisen vahvuusalueekseen SLII®-mallilla

Meidän johtamisen malli on nyt SLII®”, summaa 2M-IT Oy:n HR-asiantuntija Elina Heiskanen. Yhteistyö Educon kanssa on nostanut lähijohtamisen yhdeksi valtakunnallisen IT-alan yrityksen vahvuusalueista.

2M-IT Oy on Suomen suurin sosiaali- ja terveydenhuollon tietoteknisiä palveluja tuottava julkisomisteinen yhtiö. Kahden yrityksen yhteensulautumisena 2018 muodostuneessa organisaatiossa on yli 600 työntekijää useissa eri toimipaikoissa ympäri Suomea. 2M-IT:n henkilöstössä on asiantuntijoita sekä sosiaali- ja terveydenhuollon että tietotekniikan aloilta.

Henkilöstökyselyn tulosten pohjalta uudessa yrityksessä päätettiin ryhtyä kehittämään erityisesti lähijohtamista, jotta uusi organisaatio saataisiin hyvälle mallille. Yhteistyökumppaniksi valikoitui Educo, koska Blanchardin SLII® -johtamismalli vaikutti yhtiöön soveltuvalta ja lisäksi Educon kanssa oli mahdollista räätälöidä 2M-IT:n tarpeita vastaava valmennuskokonaisuus.

Ensimmäiset ryhmät aloittivat 2019, ja siitä lähtien Educon kanssa on toteutettu niin pitkiä johtamisen erikoisammattitutkintokoulutuksia kuin lyhyempiäkin valmennuksia. Alusta pitäen oli tavoitteena, että kaikki yrityksen esihenkilöt saavat koulutusta. Koko henkilöstölle on järjestetty kaksi webinaaria, joiden aiheina on ollut itsensäjohtaminen ja SLII®. Koulutukset on toteutettu läheisessä yhteistyössä 2M-IT:n omien ammattilaisten kanssa. HR:n, talouden ja viestinnän ihmisiä on ollut mukana nivomassa käytäntöjä yrityksen omaan toimintaan mm. HR-juridiikan suhteen.

Yhteistyössä Educon kanssa on tehty välikyselyitä siitä, mihin suuntaan johtamista pitäisi kehittää ja mihin asioihin erityisesti kaivataan tukea. Näiden tuloksena järjestetään kertauskursseja etäjohtamisesta sekä SLII®-mallin juurruttamisesta. Myös kolmen kerran ryhmäcoaching kolmen hengen ryhmissä on saanut hyvän vastaanoton ja auttanut viemään oppeja käytäntöön.

“Kouluttajista on tullut tosi hyvää palautetta! Koulutusohjelma on myös koettu monipuoliseksi: on saatu laajasti lisää työkaluja arkeen”, kiittää Heiskanen. “Iso osa koulutuksista on tapahtunut koronan keskellä etäkoulutuksina, ja nekin ovat toimineet mainiosti.”

Mitattavia tuloksia

Mikä on muuttunut?

“Kokonaisanti on ollut todella hyvä. 1+1 -keskustelut on otettu laajasti käyttöön. Lähijohtamisen taso on selvästi noussut ja on nyt hyvällä tasolla – suorastaan yksi vahvuusalueistamme”, Heiskanen toteaa tyytyväisenä. “On huomattavaa, että koulutusta ei ole vain suoritettu muusta toiminnasta irrallisena, vaan Educo on auttanut jatkuvasti seuraamaan mitä saadaan aikaan. On hienoa saada mittareilla mitattavia tuloksia. Educo on ollut tässäkin suhteessa erinomainen kumppani.”

Blanchardin SLII®-johtamismalli on koettu 2M-IT:ssa hyväksi ja toimivaksi. Se on nyt 2M-IT:ssa omaksuttu kaikilla tasoilla.

Yhteistyö Educon kanssa on ollut tiivistä ja mutkatonta. “On kivaa, että soitellaan perään, eikä jätetä asiakasta yksin koulutuksen jälkeen, vaan annetaan ideoita ja suunnitellaan yhdessä tulevaa.”