Oletko kyllästynyt kaikkiin niihin kehuihin, joita saat työssäsi?
Niin arvelinkin, koska toisen kehuminen on meille yllättävän vaikeaa. Olemme luonnostamme keskittyneitä havaitsemaan ongelmia, virheitä ja poikkeuksia. Itseasiassa kysymys on evoluution muokkaamasta suojamekanismista, joka on voinut ja voi edelleen pelastaa henkemme – onko tuo myrkyllinen käärme vai maanpinnassa oleva puunjuuri? Maistuuko tämä ruoka oudolta, ehkä se on pilaantunutta?
Meillä on taipumus helpommin muistaa asiat, jotka olisimme voineet tehdä paremmin. Kiinnitämme itsessämme huomiota ”virheisiin”, joita muut eivät edes huomaa tai edes ajattele virheenä. Muistamme kokemamme huonon palvelun hyvää paremmin, ja muistamme siitä myös kertoa muille. Virheet erottuvat mielessämme, ja niillä on paljon suurempi emotionaalinen paino.
Kulttuurissamme on myös syvällä vaatimattomuuden hyve ja ajatus siitä, että jos jotakin kehutaan, hän saattaa vaikka ylpistyä. Perinteinen työn tai suorituksen johtaminen on keskittynyt virheiden ja poikkeusten havainnointiin, jossa johtaja ilmestyy paikalle havaitessaan virheen, ja poistuu, kunnes taas palaa havaitessaan uuden virheen. Oletko muuten koskaan kuullut jonkun sanovan: ”Jos en kuule esihenkilöstäni mitään, olen hoitanut työni hyvin.”
Opi näkemään onnistumisia
Jos lähijohtajana keskityt ongelmiin, näet vain ongelmia ja virheitä – huonoa suoritusta. Sinun kannattaa oppia näkemään onnistumisia tai kuten Ken Blanchard on sanonut: ”Catch people doing things right”.
Tutkimukset ovat osoittaneet, että kehuminen aktivoi aivojemme hypotalamusta tuottamaan dopamiinia – mielihyvän hormonia. Kehumisella vahvistat toisen itseluottamusta, tuet motivaatiota, rakennat luottamusta välillenne ja luot hyvää fiilistä. Kehumista voit ajatella työelämän sallittuna ”dopingina” – suosittelen kokeilemaan!
Sinun on tärkeää kuitenkin huomata, ettei tarvitse odottaa täsmälleen oikeaa suoritusta tai käytöstä, ennen kuin kehut muita. Suunnilleen oikein tekeminen riittää. Tärkeintä on osoittaa toiselle tunnusta hänen ponnisteluistaan. Taitojen kehittyessä siirry korkeammalle vaatimustasolle suorituksen suhteen. Näin luot positiivisen onnistumisen kierteen. Jos jäät odottamaan täsmälleen oikeaa suoritusta, voit joutua odottamaan sitä johtajaurasi loppuun saakka.
Kehu vaikuttavasti
Miten sitten itse kehuminen kannattaa tehdä? Tyypillisesti annamme palautetta hyvästä suorituksesta tyyliin: ”Hienosti tehty” tai ”Kiitos hyvästä työstä” tms. Tämä ei kuitenkaan ole paras tapa, koska kehuminen jää liian yleiselle tasolle. Palautteen saaja ei välttämättä tiedä, mikä asia työssä oli tehty palautteen antajan mielestä hyvin ja miksi. Tämä ei tue motivaatiota, arvostuksen ja hyväksynnän kokemista sekä kehittymistä optimaalisella tavalla.
Tässä sinulle kaksi vinkkiä vaikuttavaan kehumiseen:
1. Kehu välittömästi ja yksityiskohtaisesti
Tehokas kehuminen tapahtuu välittömästi ja täsmällisesti. Heti kun huomaat hyvin tehdyn työn, kerro henkilölle mahdollisimman pian ja tarkalleen, mitä hän teki oikein. Esimerkiksi näin:
”Arvostan todella sitä, miten täsmällisesti ja huolellisesti olet laatinut tämän projektisuunnitelman, vaikka aikataulu oli haastava.”
2. Kerro vaikutus ja tunteesi
Kuvaile lisäksi teon vaikutusta sinuun, työyhteisöön tai asiakkaaseen. Kerro, mitä se sai sinut tuntemaan ja miksi arvostit sitä.
”Olen erittäin ilahtunut siitä, että voimme nyt esitellä suunnitelman asiakkaalle näin nopeasti. Tiedän, että asiakas tulee arvostamaan sitä, että saamme projektin käyntiin mahdollisimman pian. Kiitos paljon hyvästä työstäsi.”
Näin autat toista ymmärtämään, mitkä tietyt suoritukset ja käyttäytymiset olivat odotustesi ja tavoitteiden mukaisia, ja miksi niillä oli merkitystä. Samalla osoitat, että huomasit toisen ponnistelut asiassa ja arvostat sitä. Tämä on paljon tehokkaampaa kuin todeta vain yleisesti: ”Kiitos, hyvää työtä”.
Ihmiset, jotka tuntevat olonsa hyväksi, tuottavat hyviä tuloksia – ja ihmiset, jotka tuottavat hyviä tuloksia, tuntevat olonsa hyväksi. Auta ihmisiä saavuttamaan täysi potentiaali vahvistamalla onnistumisia ja kannustamalla onnistumaan.
Parhaat lähijohtajat käyttävät joustavasti tilanteen vaatimalla tavalla seitsemää ohjaavaa ja seitsemää tukevaa johtamiskäyttäytymistä. Ohjaava johtamiskäyttäytyminen kehittää työntekijän osaamista ja tukeva johtamiskäyttäytyminen työntekijän sitoutumista. ”Vahvistaminen ja kannustaminen” on yksi seitsemästä tukevasta johtamiskäyttäytymisestä.
Jannen johtamisvinkki on blogisarja, jossa Educo Valmennustalon toimitusjohtaja, yrittäjä ja Blanchard® Global Partner Janne Annunen antaa konkreettisia johtamisvinkkejä tuloksellisen lähijohtamisen toteuttamiseen ohjaavien ja tukevien johtamiskäyttäytymisten näkökulmasta.
Lue lisää:
Johtamisvinkki osa 1: Selkeät tavoitteet varmistavat onnistumisesi
Johtamisvinkki osa 2: Uskalla näyttää ja kertoa, miten joku asia tehdään
Johtamisvinkki osa 3: Sovi selkeästi aikatauluista
Johtamisvinkki osa 4: Selkeytä prioriteetit
Johtamisvinkki osa 5: Selkeytä roolit
Johtamisvinkki osa 6: Tee toimintasuunnitelma
Johtamisvinkki osa 7: Seuraa suorituksia
Johtamisvinkki osa 8: Kuuntele aktiivisesti
Johtamisvinkki osa 9: Tue itsenäistä ongelmanratkaisua
Johtamisvinkki osa 10: Osallista ihmiset yhteistyöhön
Johtamisvinkki osa 11: Perustelemalla luot merkityksen
Johtamisvinkki osa 12: Vahvista ja kannusta onnistumaan
Johtamisvinkki osa 13: Kerro organisaatiostasi
Ota yhteys asiantuntijaamme
Suunnittelemme organisaatiollesi tarpeitasi vastaavan johtamisen kehittämisen ratkaisun, joka vastaa nykypäivän ja tulevaisuuden johtamishaasteisiin.
"*" näyttää pakolliset kentät