— johtamisvinkit

Johtamisvinkki osa 14: Kerro itsestäsi

Edellisessä johtamisvinkissäni (nro 13) kirjoitin organisaatiosta kertomisesta. Tämä tukeva johtamiskäyttäytyminen palvelee ennen kaikkea merkityksen luomista. Kun työntekijä tietää enemmän organisaatiosta, omat työtehtävät ja tavoitteet on helpompi kytkeä laajempaan yhteyteen. Toisaalta se myös ruokkii yhteenkuuluvuuden ja kykenevyyden tarpeita. Koetaan tärkeys toisille ihmisille ja kuuluminen organisaatioon sosiaalisena ryhmänä. Se luo hallinnan ja vaikuttamisen kokemusta, kun saadaan toimintaan varten tarvittavat riittävät tiedot. Itsestä kertominen puolestaan liittyy enemmän lähijohtajan ja työntekijän kahdenvälisen suhteen ja luottamuksen rakentamiseen.

 

Ymmärrä itsestä kertominen oikein

Tämä voi olla johtamisen tulosten kannalta vaarallista – siis jos kerrot itsestäsi. Sinun täytyy ensin oivaltaa, ettei kysymys olekaan sinusta. Kysymys on toisesta ja siitä että olet tällä johtamiskäyttäytymisellä palvelemassa muita. Tarkoitus on edistää sinun ja työntekijäsi keskinäistä suhdettanne ja luoda vahvempi yhteys. Kaiken jakamasi ja kertomasi täytyy palvella työntekijääsi. Älä tuhlaa ihmisten aikaa jakamalla kaikkea mahdollisia henkilökohtaisia asioita. Ne eivät välttämättä ihmisiä kiinnosta ja helposti ”katseesi” keskittyy omaan napaasi ja unohdat toimivan vuorovaikutuksen.

Mitä sitten itsensä kertominen käytännössä tarkoittaa? Se voi periaatteessa olla mitä vain, kunhan se palvelee toista ja edistää teidän keskinäistä suhdettanne. Se voi esimerkiksi olla henkilökohtainen anekdootti, jonka avulla saat toisen paremmin ymmärtämään, miksi joku asia tai tehtävä on tärkeä. Se voi olla sinun havainnollinen tarinasi tekemästäsi virheestä, jonka avulla voit perustella jonkun menettelytavan tärkeyttä tai etteivät muut tekisi samaa virhettä. Se voi myös olla vieläkin voimallisempaa kerrontaa, jos kerrot oman johtamistarinasi.

 

Tee ja kerro oma johtamistarinasi

Jaan sinulle seuraavaksi yhden hyvin voimallisen johtajuusharjoituksen, jonka huolellinen tekeminen voi merkittävästi vaikuttaa johtamiseesi ja sen tuloksiin jatkossa.

Tehdään sinun johtamistarinasi.

    1. Mieti sellaisia ihmisiä, jotka ovat eniten vaikuttaneet elämääsi ja arvoihisi, kuten vanhempia, isovanhempia, valmentajia tai esihenkilöitä. Mitä sinä olet oppinut johtajuudesta näiltä ihmisiltä?

2. Mieti tapahtumia, jotka ovat olleet sinulle käänteentekeviä. Miten nämä kokemukset valmensivat sinua johtajaksi ja mitä opit niistä?

3. Tunnista omat arvosi. Listaa sinulle tärkeitä ja merkityksellisiä asioita. Valitse niistä 3–5 sinulle tärkeintä asiaa ja selkeytä, mitä ne oikeasti tarkoittavat sinulle.

4. Mieti, mitä odotat itseltäsi? Mitä muut voivat odottaa sinulta? Mitä odotat muilta?

5. Viimeinen vaihe on kirjoittaa kaikki tämä tarinan muotoon, jonka voit jakaa työntekijöittesi kanssa. Tyyli on vapaa mutta voit esimerkiksi aloittaa omasta taustastasi ja jatkaa johtajuuteesi vaikuttaneista ihmisistä ja tapahtumista, omista arvoistasi ja kertoa, mitä odotat itseltäsi, mitä muut voivat odottaa sinulta ja mitä odotat muilta. Käytä tähän paljon aikaa ja nuku monta yötä ennen lopullista versiota.

Kun jaat tarinasi ja näkemyksesi johtajuudesta työntekijöittesi kanssa, he oppivat ymmärtämään sinua paremmin. He myös tietävät, mitä odotat heiltä, ja myös mitä he voivat odottaa sinulta. Rakennat samalla luottamuksellisen ja kunnioittavan suhteen, joka auttaa kaikkia menestymään.

Tarinoiden jakaminen todellisista tapahtumista on henkilökohtainen ja voimallinen tapa kommunikoida. Ihmiset pitävät tarinoista ja muistavat ne. Tarinat luovat kuvan, jonka avulla muut näkevät arvojesi, sanojesi ja tekojesi välisen johdonmukaisuuden.

Miten sinä kerrot itsestäsi? Millainen on sinun johtamistarinasi?

 

Parhaat lähijohtajat käyttävät joustavasti tilanteen vaatimalla tavalla seitsemää ohjaavaa ja seitsemää tukevaa johtamiskäyttäytymistä. Ohjaava johtamiskäyttäytyminen kehittää työntekijän osaamista ja tukeva johtamiskäyttäytyminen työntekijän sitoutumista. ”Itsestä kertominenon yksi seitsemästä tukevasta johtamiskäyttäytymisestä.  

 

Janne AnnunenJannen johtamisvinkki on blogisarja, jossa Educo Valmennustalon toimitusjohtajayrittäjä ja Blanchard® Global Partner Janne Annunen antaa konkreettisia johtamisvinkkejä tuloksellisen lähijohtamisen toteuttamiseen ohjaavien ja tukevien johtamiskäyttäytymisten näkökulmasta.

 

Lue lisää:

Johtamisvinkki osa 1: Selkeät tavoitteet varmistavat onnistumisesi

Johtamisvinkki osa 2: Uskalla näyttää ja kertoa, miten joku asia tehdään

Johtamisvinkki osa 3: Sovi selkeästi aikatauluista

Johtamisvinkki osa 4: Selkeytä prioriteetit

Johtamisvinkki osa 5: Selkeytä roolit

Johtamisvinkki osa 6: Tee toimintasuunnitelma

Johtamisvinkki osa 7: Seuraa suorituksia

Johtamisvinkki osa 8: Kuuntele aktiivisesti

Johtamisvinkki osa 9: Tue itsenäistä ongelmanratkaisua

Johtamisvinkki osa 10: Osallista ihmiset yhteistyöhön

Johtamisvinkki osa 11: Perustelemalla luot merkityksen

Johtamisvinkki osa 12: Vahvista ja kannusta onnistumaan

Johtamisvinkki osa 13: Kerro organisaatiostasi

 

Ota yhteys asiantuntijaamme

Suunnittelemme organisaatiollesi tarpeitasi vastaavan johtamisen kehittämisen ratkaisun, joka vastaa nykypäivän ja tulevaisuuden johtamishaasteisiin.

"*" näyttää pakolliset kentät

Untitled
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.